Nytt i systugan!

Med en gammal skrivbordsskiva och en Speedy till hands går det att fixa symaskinsbord på ett nafs. Eftersom snickarboa ligger vägg i vägg med systugan så är det i princip bara att öppna dörren, säga sin önskan och sen e’ det klart. Nja kanske inte så fort alltid. Speedy spenderar sin lediga tid med att svarva och jag får ”snällt” vänta tills han har möjlighet att uppfylla min önskan.
Men så här blev det:

image

Har invigt den med att sy ett ”fodral” till min lånade provdocka (min mamma fick den i present för längesen, men har slutat sy kläder så nu har jag den). Så här ser dockan ut naturell:

image

Och nu har hon fått ett mer neutralt utseende, Diana.

image

Fodralet är sytt i ett gammalt lakan. Här återvinns det mesta i textilväg. Jag utgick ifrån ett grundmönster på liv och förlängde det. Insnitten nålades efter dockans/min form på plats. När jag höll på med att sy sidorna så kom jag plötsligt på att jag inte skulle kunna trä på fodralet när jag sytt båda sömmarna så jag fick lägga till en blixtlås i ryggen. Det varju inte planerat från början men jag fick till det rätt bra ändå:

image

Det var två nyheter i systugan. Det kommer fler bilder från min kombinerade väv-/systuga här efterhand. Jag har fått många nya ideer från Pinterest på senaste tiden och omsätter lite i taget i stugan.

Kommentera

