Två fester, tre nya plagg

Grå toppHar sytt nya kläder till två fester nu i november. Så roligt det har varit. Först en grå reliefmönstrad topp. Mönstret påminner lite om ormskinn och den är lite smått glittrig. Modellen hittad i Burdatidning och den är fodrad med singeljersey. Jätteskön på och jag kände mig stilfull och fin i den. Till denna topp…

Svart kjol
en smal pennkjol i stretch. Hög midja med formande sömmar. Fickor känns praktiskt och skönt. Tygerna hittade jag på Stoff & Stil i Malmö och toppen kostade ca 150 kr och kjolen 60 kr. Man sparar mycket pengar på att sy själv.

Nästa fest var den årliga avslutningsfesten för danskurserna vi har i Höör och här är det fest och dans hela kvällen. Viktigt att ha kläder som går att både bugga i och dansa tajt fox. Den här klänningen är praktiskt till båda.

TurkosrutaTyget är även detta inhandlat på Stoff & Stil och var två stuvbitar som tillsammans kostade 75 kr. Köpte knappar till för 14 kr och en blixtlås för 40 kr. Sedan fick jag åka iväg för att hitta passande tyg till underkjolen som jag tyckte behövdes. Detta tyg, bomullsväv och tyll, har jag inhandlat på Gittes Stuvkälla i Rinkaby och totalt blev det 100 kr för kjolen. Blixtlås och knapp hade jag hemma. Mönster till klänning från Burdatidning. Överdelen är fodrad med singeljersey i denna klänning och jag blev inte svettig och blöt under kvällens dans. Kändes som om tyget transporterade ut fukten och torkade fort. Underkjolen gjorde jag efter klänningsmönstret och sydde på två rynkade volanger. Blir ett härligt frasande ljud när man rör sig.

Alla tre plagg är inspirerade av 40 och 50-talet.

Kommentera

