Lite sytt och mycket löpning!

image

image

Bilder på tösabiten Ellinor som fick byxorna jag gjorde.

 

 

Nu har det gått tre veckor sedan vi började på Runacademy i Malmö och det är hur roligt som helst. Första gången gick vi igenom löpteknik och testade att springa på ”rätt sätt”. Det är lite annorlunda än det sätt jag har sprungit hittills och mina benmuskler får ett helt annat arbetssätt och det har de talat om för mig. Menisken i höger knä har också talat om att så här är inte jag van vid att röra på mig. Men om jag tar det lite i taget så ska jag nog kunna få in tekniken.

Andra gången vi träffades var det backträning på Bulltofta motionscenter och det var jobbigt, speciellt för knäna. Jag hade dessutom oturen att få en rälig hosta när vi haft uppvärmningen och den hostan höll i sig hela kvällen och hela dagen efter så jag trodde lungorna skulle komma upp.

Igår var det intervallträning vilket innebar att vi sprang 2 minuter och vilade 1 minuter, 6 gånger. Först värmer vi upp i 5-7 minuter och det är lugn jogging, säger de. Men för mig är det jobbigt eftersom jag brukar värma upp med rask promenad på 10 minuter innan jag överhuvudtaget börjar springa och sen springer jag 1-2 minuter och går 0,5-1 minut. Men det gick. Vi gör sedan löpskolningsövningar vilket innebär att man tränar på tekniken, en del av löpsteget i taget. Tripping, hälkick och höga knän. Eftersom mitt knä bråkar så har jag fått rådet att inte springa för mycket med den nya tekniken utan ta det lugnt och springa ”som vanligt” och lägga in nytt bara lite i taget. Därför gjorde jag bara 2 av tre rundor med varje övning. Därefter var det intervallerna och jag lyckades göra alla, även om jag var kissnödig på slutet och det är inte lätt att springa när man är kissnödig! Mitt tempo låg också högre än vad jag är van vid men det kändes bra ändå.

Nu har jag/vi en intensiv helg framför oss, min syster och svåger kommer på besök från Norrland och vi ska ha fest för min bror hemma hos oss. Vi blir 13 personer som ska träffas, snacka och äta och dricka gott. Ser så fram emot detta. Mest att syrran kommer men även att få träffa min brors dotterson som är lite drygt en månad gammal. Sytt litet klädesplagg som jag hoppas han kan ha och jag kan fotografera så ni får se.

Kramizz

Kommentera

