Mer löpning och sömnad!

20150410_19220520150410_192233Två tröjor/hoods sydda av tyg från Znok. Ärmlös är till tjej och kortärmade är till kille. Hoppas mottagarna blir glada.

Löpningen tar sig! Det vill säga det går framåt! Ja, nog hade det varit svårt att springa baklänges. Nej, skämt åsido. Jag känner att min fart ökar även när jag springer här hemma. Senaste egna löpningen ökade jag tiden med 3 minuter på samma sträcka som två veckor tidigare. Känns kanon.

Tisdagen efter påsk hade vi Tabata pass i Malmö. Det innebär att man gör olika övningar under en viss tid, pausar en liten stund och sedan gör man övningen igen. Åtta gånger!!!! Sex olika övningar; 20 sekunder jobb, 10 sekunder vila. 1 minuts vila mellan de olika övningarna. Och vi gjorde:
Övning 1: Mountain climbers
Övning 2: Upphopp/Knäböj
Övning 3: Armhävningar
Övning 4: Burpees (utan armhävning)
Övning 5: Planka på händer med knä mot arm
Övning 6: Löpning 20s bort vila 10s och tillbaka 20s 10s vila osv.
Jag fick ge mig totalt efter två eller tre omgångar av övning 6 och jag gjorde väl inte hela 20 sekunder på alla övningarna men jag var mäkta stolt över att jag kunde och orkade göra så mycket som jag gjorde. Träningsvärken kom som ett ”brev på posten” dagen efter och höll i sig även på torsdagen. Då sprang jag bort den. 😉

I lördags var det ett extra pass inlagt och vi träffades på Högevallsbadet i Lund. Vattenlöpning!!!! Jag gillar inte att bada i bassäng där jag inte bottnar, och här skulle vi vara i tävlingsbassängen där det som minst är 1,8 m och jag är 1,7…… Jag hade flytbältet på mig hela tiden, även när vi simmade. Och det gick bra, fick ingen panik i alla fall. Att springa i vatten är roligt och jobbigt men det känns inte alls så jobbigt som när man springer på land. Men å andra sidan så kommer man inte så långt i vattnet. Vi gjorde intervaller med 30 sek löpning och 30 sek vila 10 gånger!  Och sedan 1 min löpning och 30 sek vila 5 gånger . Därefter lite bensprattel och höga knän i vatten. Härligt trött var man efteråt och hungrig som en varg.

Mitt högra knä bråkar och smärtar lite fortfarande så jag tar det så lugnt med ”den rätta” tekniken. Men det går framåt även där och jag är verkligen motiverad att fortsätta träna löpning.

Kramizz

 

One thought on “Mer löpning och sömnad!

Kommentera

