Midsommar!

image

Började midsommarafton med en cykeltur/löpträning. Blev genomblöt på väg hem. Mina föräldrar kom till kaffet och vi njöt av Jörgens goda jordgubbstårta. Senare blev det naturligtvis traditionell midsommarmat och -dricka. Kvällen gick i pokertakt och en straight flush lyckades vi få innan sängen kallade 02.30. Det var en regnig men lyckad midsommar.

Annonser

4 thoughts on “Midsommar!

  1. Hej!

    Jag har googlat massor om löpning och Fibromyalgi, jag vill så gärna springa. Men hur börjar jag? Hur gör jag? Kroppen gör ju så ont! Framför allt knän och fötter efter pw promenader.

    Hur började du? Jag väger för mycket, ca 15 kg.

    Kram

    1. Hej Mila! Jag har oxå vägt för mycket och då hade jag mer ont än nu när jag är lättare. Viktminskningen gjorde att jag orkade mer. Men jag kunde inte springa eller motionera för att gå ner i vikt. Det gick helt och hållet med hjälp av kostförändring.
      Jag började med att gå samma promenader som jag brukade och lägga in 1 min löpning. Gick kanske en eller två gånger i veckan. Det måste få ta tid. Jag följde sedan ett upplägg ur boken ”Löparens nya handbok” av Martin Kreutzer m.fl. Det gick ut på att man skulle kunna springa 5 km efter 12 veckor. Men man kan sprida ut det på längre tid, använda samma veckoprogram mer än en vecka. Efter en ”dålig dag, eller vecka så fick jag backa i programmet. Det svåraste är att inte bli otålig och gå för fort fram. Känna efter om det blir bättre och sedan utmana sig själv emellanåt. Jag har kommit rätt långt nu men det har tagit tid, från de första minuternas löpning sommaren 2013 till Friskispass pass en till två gånger i veckan och löpning då och då. Jag springer inte många km i veckan men jag är glad för det jag kan och har hela tiden nya mål. Jag vet att jag kan, det tar bara längre tid än för alla andra. Lycka till och berätta gärna hur det går.

      1. Hej igen! Tack för svar!

        Så du började inte löpträna när du vägde för mycket? Jag vill ju gärna det men misstänker att jag får fortsätta med mina promenader ett tag till. Denna frustration!

        Jag har en bok ”Kom igång med löpning” från Runner’s World. Den har bra tips. Dock inte mot onda knän och fötter. Men ska köpa nya löparskor och se om det hjälper. Ja otåligheten är tuff! Men det måste få ta tid, det finns inga snabba lösningar.

        En fråga, fick du väldigt ont i fötter och knän?

      2. Jag löpträna inte när jag vägde 15 kg för mycket men har haft en 6-8 kg för mycket nu medan jag ökat träningen. Har ca 4 kg kvar till målvikt nu.
        Jag har inte haft så mycket besvär med fötter o knä. Har inlägg i skor som hjälper. Min mesta smärta sitter i höfter o rygg. Men ett knä har bråkat pga löpningen men det har jag fått hjälp med. Gått hos sjukgymnast o fått akupunktur. Nu har jag problem med axel o armbåge men det har nog varken koppling till fibromyalgi eller löpning, eller ja det kan ju bero på fibro.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s