Stil och stiländring, vadå då?

Det har hänt massor sedan senaste inlägget och jag vet knappt var jag ska börja.

Senast la jag in en bild på tyg som skulle klippas ut och sys till kostym. Den är färdig men inte använd än. Kommer bild så fort jag har haft kläderna på mig. Jag har också sytt lite mer och det kommer också bilder när jag har fått kläderna på mig vid något tillfälle.

Men mest har det handlat om stil och stiländring. Jag hittade en sida på internet som heter rebornlifestyle.com och den handlar helt och hållet om stil. Det är två kvinnor i Blekinge, mor och dotter, som jobbar som frisörer och stilcoacher. De förespråkar att man klär sig efter sin personlighet och efter hur man vill uppfattas som person av andra.

Man gör först ett stiltest och blir en karaktär, A, B, C eller D. Därefter får man tillgång till sin garderob. Detta kostar ingenting men man måste registrera sig med sitt namn och andra uppgifter. I sin garderob har man sedan fyra olika stilrum, Business, Casual, Creative och Feminine. Där hittar man kläder som passar ens karaktär och stilen man vill förmedla.

Jag blev karaktär D i stiltestet och här är något av det som de skriver kännetecknar en D:

Du är egentligen ointresserad av kläder och trivs i enkla plagg som jeans och tröja. Oftast prioriterar du funktion och bekvämlighet framför mode- och design. Du bär helst lättskötta frisyrer och trivs bäst osminkad eller med en mycket diskret makeup. Du undviker onödiga detaljer, avvikande mönster och alltför synliga sömmar. Ofta har du telefon, nycklar och det du behöver i jackfickan eller i en bekväm och praktiskt väska, gärna ryggsäck.Du behöver lugn och stabilitet i tillvaron och är alltid ute i god tid.

Jag känner igen mig i mycket av detta men inte att jag skulle vara ointresserad av kläder. Jag surfade runt på deras sida och läste mycket av det som de skrev och lyssnade på deras poddavsnitt. De har varit igång sedan januari i år så det var inte jättemycket att plöja igenom men ändå en del aha-upplevelser. Bl.a. hittade jag den ”femte stilen”.

Hur gör man då om man är intresserad av kläder, i första hand kvinnliga kläder, gärna från mitten av förra seklet, men inte vet hur man ska få till det? Få det att bli en stil som passar mig! Jo, man skriver till Rebornlifestyle.com.

Jag fick svar och jag fick hjälp. Gå in på www.rebornlifestyle.com Där hittar du mina bilder och min historia under rubriken MODERN VINTAGE STIL. Gör sedan en rundvandring på sidan och kolla vad de bjuder på.

Under tiden jag gjorde denna förvandling så ägnade jag 21 dagar åt att våga vägra svart. En uppmaning som rebornlifestyle ger den som vågar. Det var inte så jättesvårt eftersom jag gjorde det under tiden det fortfarande var möjligt att bära sommarkläder och där har jag inte så mycket svart.

Här kommer ett galleri från några av de dagarna.

Det är blandad kompott här och snart kommer bilder från efter stiländringen. Frisyren ändras och nya glasögon.

Kramizz på er.

Kommentera

