Träning inför fjällvandring

20160620_100409.jpg
Stig mellan gran- och lövskog

För att förbereda mig på sommarens fjällvandring har jag tänkt att jag ska gå några längre rundor med ryggsäck och fika i skogarna runt hemmet. Fulltofta strövområde bjuder på härlig natur, blandning av gran-/barrskog och lövskog.

20160620_110329.jpg
Store damm

Hemifrån till Store damm är det drygt 7 km och det tog 1,5 timme att gå dit. Tystnaden, utsikten och vädret var helt underbart.

20160620_110733.jpg
Fikapaus

Med mig hade jag kaffe, fruktsallad gjord på banan, äpple och nektariner, müsli och kvarg med jordgubb/rabarbersmak. Mumsigt och välförtjänt.

20160620_120544.jpg
Ekslingan

Ekslingan är en kulturstig i Fulltofta strövområde som vi brukar gå ganska ofta. Mestadels lövskog så marken är täckt av brungula löv. Träden är skira och silar solljuset ner mot marken och det är en härlig stämning i skogen. Jag älskar att gå där, oavsett om jag är själv, med hundar och/eller man.

20160620_123325.jpg
Orkidé?

Undrar om det är en orkidé som står där inne i grönskan?

20160620_131117.jpg
Nypon

Sista biten hem går över Lågedammarna och det är enefälad/betesmark. Där finns även fina blommande nyponbuskar.

Totalt blev denna rundan 15 km lång och tog 3,5 timmar inklusive fikapausen vid dammen. Helt underbart!!

Kommentera

