Start den 1 september 2016

Ibland är det barnen som står för de största utmaningarna.

Ni vet säkert vid det här laget att jag älskar att sy kläder. Det vet min man och mina barn också. Men till dem har jag inte sytt på länge och trodde nog aldrig att någon av pågarna någonsin skulle be mig sy något. Men så kom då äldste sonen med en förfrågan och hjulet var i rullning.

Lite inspirationsbilder plockade han fram och sökte på nätet för att kunna förklara för mig vad det var han ville ha.

Här är två av de bilder han visade mig.

Nu är jag ingen mönsterkonstruktör men ritningen till höger använde han för att rita upp ett mönster i full storlek. Jag köpte sedan ett mönster jag kunde ha som referens till storlek och lite detaljer som inte var så lätta att få fram från ritningen.vouge

I slutändan blev det en sammanslagning av dessa två mönster då jag använde ärm och ärmringning samt kragdelen från vogue mönstret och de andra stora delarna från ritningen från ”1939”.

Som jag skrev i rubriken så startade jobbet med rocken den 1 september och den blev färdig den 6 januari. Hade jag varit frisk och jobbat hade det säkert tagit lika lång tid men nu har jag ju haft problem med axeln och inte kunnat hålla på så långa stunder åt gången. Dessutom har jag ju sedan i oktober varit igång med Stöd och matchning.

Ok, här kommer lite bilder på det färdiga resultatet.

En fin och lite originell detalj är knapparna som Rickard själv har gjort av ”gamla” en-kronor. De har texten ”Plikten framför allt” och skölden tre kronor och det passar honom perfekt. Han har borrat hål och spraymålat dem svarta för att sedan slipa bort lite färg så mönstret kommer fram.

mynt-axel

Rocken är svart och det syns kanske inte så bra på utomhusbilderna men här ser man det bättre.

Nu har jag så smått landat i vetskapen om att jag kunde göra den här rocken och jag känner stor tillförsikt inför att sy mig själv en vinterkappa till nästa vinter. Jag kommer dock att försöka hitta ett mönster där jag inte behöver göra så många egna ändringar.

Snart tillbaka

Kerstin

Kommentera

