Att starta en ny Bullet Journal

Det är en ny bok och ett nytt år.

I mitt förra inlägg visade jag lite av min försöksjournal som jag jobbade med i december. Nu i januari har jag börjat med bullet journal på riktigt i min bok som jag beställt från www.personligaalmanackan.se

img_20170101_160454.jpg

Eftersom det är min första bujo och ett nytt år så var det lite extra mycket att lägga in men det var roligt.

Så här har jag börjat i min bujo.

I början av boken har jag ett försättsblad med året och lite dekoration.

Jag är ingen hejare på att rita men med lite stöd från passare och lite bilder från Pinterest som förlagor så blev jag rätt nöjd med resultatet. Vill jag så kan jag färglägga bilden en regnig dag.

En nyckel till vilka symboler jag använder.

Kanske inte nödvändigt i längden, man lär sig ganska fort hur man brukar göra, men det är också bra om man kommer på att något inte fungerar, för då kan man ändra sig.

I ett senare inlägg kommer jag att förklara hur man använder de olika symbolerna.

Index

Detta är ryggraden/hjärtat i bujon. Här skriver man in vilket sidnummer olika sidor har så att man lätt kan hitta det man söker. Det finns olika sätt att göra detta och man bestämmer själv hur mycket, eller lite man vill skriva upp.

Man kan som jag gjort, skriva sidans rubrik följt av sidnummer. Det är bra om någon sida blir full och man behöver en till längre fram i boken. Bara att skriva in nästa sidnummer efter. Eller så börjar man med sidnummer, gör ett mellanrum och skriver sedan sidans rubrik.

Systemet bygger på att man inte har flera veckor eller månader upplagda i förväg utan man gör en månad i taget, sedan en vecka i taget under den månaden. Man kan nämligen behöva skriva upp listor eller dagboksanteckningar som tar lite mer plats en dag eller vecka och då kommer dessa i följd istället för att man skriver upp dem i en annan bok eller på lösa papper.

I mitt index ser man att januari börjar på sid 14- och framåt. Därefter kommer flera olika sidor med t.ex. ekonomi för jan-mars. Mina veckoöversikter och dagliga sidor skriver jag inte upp här.  Jag vet att de kommer någonstans mellan sid 14 och den sida som avslutar januari när månaden är slut.

Födelsedagar

Jag vill hålla koll på vissa födelsedagar, en årsöversikt är bra att ha om man letar efter vilken veckodag det är en viss datum eller vilken datum påsken infaller. Dessa tre har jag kombinerat på nästa uppslag.

Jag är inte helt nöjd med denna sida för det finns inte så mycket plats att skriva in annat som man planerar in. Det började jag göra men upptäckte att det inte gick. Se februari!

Nästa gång skriver jag mer om själva kalenderdelen, månads- och veckouppslag samt hur jag jobbar dagligen i min bujo.

Kommentera

