Januari återblick

Den första månaden i min bujo.

Nu har hela januari gått och jag har börjat med februari men jag vill börja med att visa vilka olika layouter jag har provat på under januari.

Först månadsöversikten:

Jpeg

Förutom lite dekorationer och linjer så är vänstersidan en klassisk BuJo månadslayout. Om man följer Ryder Carrolls instruktionsvideo så börjar man med att skriva månadens namn överst och sedan skriver man från 1-31 (januaris datum) och första bokstaven i veckodagen. För att göra det mera överskådligt har jag dragit en linje mellan varje vecka.

När man börjar en ny månad går man igenom vad man vet ska hända den månaden. Kanske har man en digital kalender som ical eller googlekalender där man gör noteringar när man bestämmer möte eller tid till doktorn, tandläkaren eller frissan. Man vet kanske vilka dagar man ska på fest eller om bilen ska in på reparation.

Därefter gjorde jag en Att göra lista med saker som skulle göras under januari men som inte var bestämt till någon speciell datum. Jag hade t ex ett årsmöte att förbereda före den 19 januari men det spelar ju inte så stor roll vilken dag jag gör det, bara det är klart till den 19:e. I den här listan kan man fylla på med saker efterhand som det kommer upp om det inte har någon datumstämpel.

Sista delen på det här uppslaget är en ”tracker”, spårare eller vanekontroll. Det är många ”bullet journalists” som använder detta och jag ville också prova.

Tänk på sådant som du gör ganska ofta/dagligen men som du kanske har en förmåga att glömma! Eller på sånt som kanske skulle vara kul att komma igång med och få till en ”bra vana”! Eller någonting som du vet att du borde göra lite oftare. Dessa saker skriver du upp i din Tracker. Sedan gör du en markering (fyller i rutor, sätter kryss eller vad du vill) för varje dag du gör den här vanan. För min del har jag skrivit upp saker som jag tycker är roligt och vill göra mycket av, t ex sy och handarbeta och sådant som jag vet är bra för mig, t ex promenera, stretcha och använda tandtråd. Som synes så gör jag en del grejer oftare än andra men att t ex använda tandtråd är något jag brukar glömma (utom när jag har fått tid till tandläkaren) och nu i januari har jag ändå kommit ihåg det åtta gånger.

Veckoöversikt

Här är mina fyra veckoöversikter för januari. De är ganska lika men jag har ändrat lite och provat annorlunda grejer varje vecka.

Första veckan var jag lite osäker på hur jag skulle göra men använde en uppställning som jag provat i min försöksjournal.Något jag har med varje vecka är Vässa Sågen och Stora Stenar. Detta är planering jag lärt mig på Stöd och Matchning och det bygger på boken De 7 Goda Vanorna av Stephen R Covey som jag skrev om i GOTT NYTT SPÄNNANDE ÅR. Enkelt sagt är det saker som är viktiga för mig i olika kategorier, t ex jobb, familj, ekonomi, osv. JpegDe stora stenarna är de saker jag prioriterar i de olika kategorierna denna vecka. Vässa Sågen är vad jag behöver göra för att jag själv ska må bra. Där delar man upp på olika saker och tänker på kroppen, hjärtat, hjärnan och själen. Många saker hör ihop mellan dessa två olika men om man kan få med lite av varje så får man en bra vecka.

Att planera i veckoöversikt är inte med i Ryder Carrolls originalidé men det är något som väldigt många använder. Du kan göra en veckoöversikt som ser ut som en sida i en vanlig kalender. Fördelen är att du kan dela in den i kolumner och rutor precis som du själv vill. Och om det inte passar dig så gör du något annat. En bra indelning tycker jag är att dela in det i tidsbokade möten/arrangemang och övrigt. Sedan vill jag gärna ha en matsedel för hela veckan så det får en egen kolumn i min översikt.Jpeg

Det som står i mina Stora Stenar och Vässa Sågen rutor gör jag om och skriver som Att Göra olika dagar i veckan. När jag har bokade tider lägger jag in på rätt dag och så gör jag matsedel. Den här första veckan på året blev det inte riktigt som det var tänkt när det gäller mat. Vi flyttade lite på maten och hade även rester någon dag.

Som syns på sammanfattningsbilderna ovan för hela månaden så provade jag lite olika idéer och jag fortsätter putsa och förfina för att det ska bli så bra som möjligt enligt mina önskemål.

Nästa inlägg kommer att handla om dagliga inlägg. Här är det som är det verkliga syftet med Bullet Journal

Kommentera

